Gezamelijke verklaring namens ANWB, BOVAG, CBR, Cumela, FAM, IBKI, LBKR, TLN, Koninklijk Nederlands Vervoer, VRB

Louis Ezendam | 21 april 2020 |

Mobiliteitssector klaar voor veilige, slimme en gefaseerde herstart rijopleiding en rijexamens

De rijopleidings- en mobiliteitssector staat klaar om op korte termijn weer aan de slag te gaan. De afgelopen weken is door ondergetekende partijen nauw en eendrachtig samengewerkt aan scenario’s en protocollen om op korte termijn de dienstverlening te hervatten. Vanzelfsprekend met inachtneming van alle veiligheidsvoorschriften want de veiligheid en gezondheid van onze klanten, rijinstructeurs en examinatoren staat voorop.

Dat betekent dat in een eerste fase gestart zou kunnen worden met theorie-examens, zowel voor de particuliere (auto, motor, bromfiets), als de beroepssector. Ook praktijklessen- en examens voor motor en bromfiets kunnen dan op een veilige manier worden afgenomen. In al deze gevallen kunnen partijen namelijk relatief gemakkelijk de 1,5 meter afstand en de randvoorwaardelijke hygiëne- en gedragsprotocollen in praktijk brengen. (Wanneer fase 1 van start kan gaan is op dit moment onduidelijk)

 

Opheffen beroepsverbod

Daarvoor is het wel noodzakelijk dat het algemeen beroepsverbod op rijlessen, dat sinds 23 maart met onze steun van kracht is, wordt opgeheven. Wat ondertekenaars betreft is zowel bij theorie-examens als bij praktijklessen en -examens voor bromfiets en motor geen sprake van contact binnen anderhalve meter. Daarom zou dit niet langer als contactberoep gekwalificeerd hoeven te worden en kan het algemeen beroepsverbod vervallen.

 

Theoretische nascholingscursussen

Tegelijkertijd vraagt de sector om de theoretische nascholingscursussen (voor code 95) voor beroepschauffeurs te mogen hervatten. Ook hier kunnen voorzieningen worden getroffen om afstand tot elkaar te houden op de cursuslocatie.

 

Fase 2

Voor fase 2 wordt nu samen met TNO (in het Coronalab) en de RDW onderzocht hoe rijlessen en praktijkexamens in gesloten voertuigen (auto, vrachtauto, bus, tractor) op een veilige en werkbare manier kunnen worden uitgevoerd.  Er vinden tests plaats met fysieke aanpassingen in het voertuig in combinatie met hygiëne- en gedragsprotocollen. Dit wordt op korte termijn afgerond. Daarna kunnen bij een  positieve uitkomst de rijlessen en rijexamens op een veilige manier worden hervat. Dit geldt ook voor de praktijkexamens voor rij-instructeurs en voor de praktijktrainingen nascholing (en theoretische nascholing met een component in het voertuig).

De branche in kerncijfers

  • 8.000 rijscholen
  • 14.000 bevoegde rij-instructeurs
  • 1,5 miljoen toetsen en rijexamens per jaar, waarvan ruim de helft theorie-examens
  • Ruim 220.000 verplichte nascholingsdagen (code 95) door beroepschauffeurs

Bron:CBR

Terug naar overzicht